• Polski
  • English
    • Contrast
    • Font

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II

Dofinansowanie: 95 635,00 PLN

Całkowita wartość: 106 278,22 PLN

Okres realizacji: 01.11.2023 – 31.12.2025.

Data podpisania umowy:

O projekcie

Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego realizuje projekt #zdrowi#młodzi#bezpieczni adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli i rodziców.

Projekt zakłada realizację 3 zadań:


Zadanie 1. Seminarium “Bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa – jako ważny element życia człowieka, jego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania”

Zadanie 2.  Spotkania wykładowo-warsztatowe (14 spotkań) o tematyce:
1) 2 edycje spotkania: wykład “Bądź aktywny – bądź bezpieczny” – uczestnicy zapoznają się z zaleceniami dotyczącymi rekomendowanej aktywności fizycznej; Podstawowe zasady bezpiecznego rowerzysty i turysty górskiego. Jak bezpiecznie uprawiać aktywność fizyczną w górach i nad wodą. 
Warsztaty: 
– Bezpieczny w ruchu ulicznym i w górach – wybieramy ekwipunek rowerzysty, pakujemy się na wyprawę.
– Bezpieczny w wodzie – niezbędnik plażowicza i turysty wodnego. 
– Pierwsza pomoc w najczęstszych urazach sportowych – ćwiczenia udzielania pomocy przedmedycznej.

2) 2 edycje spotkania: wykład “Akcja – ewakuacja! ” – przekazanie wiedzy odnośnie zagrożeń militarnych (ewakuacja do strefy bezpiecznej), zagrożeń pozamilitarnych (ewakuacja z budynku, z obiektu). 
Warsztaty: 
– Plecak ewakuacyjny i mapa – testowanie (z udziałem uczniów) sprzętu ewakuacyjnego i racjonalnego odżywiania się w sytuacji kryzysowej, zajęcia topograficzne z mapą i busolą. 
 – Samoobrona – obrona przed niebezpiecznym narzędziem, postepowanie w sytuacji zagrożenia przemocą fizyczną. 


3) 2 edycje spotkania: wykład “Ty – oni. Prawa, obowiązki, potrzeby, odpowiedzialności poszczególnych członków „ludzkiego stada”” – zwiększenie świadomości na temat dynamiki grupowej oraz znaczenia empatii i wzajemnego szacunku w tworzeniu harmonijnych i efektywnych relacji interpersonalnych. 
 Warsztaty: 
– Powiedz, CZEGO nie mówisz. Powiedz, JAK nie mówisz czyli Jak mówić, by się rozumieć? 
– Gry, zabawy i ćwiczenia integracyjne rozwijające umiejętności skutecznej komunikacji międzyludzkiej oraz budowania poczucia bezpieczeństwa i zaufania w różnych grupach (społecznych, rówieśniczych). 


 4) 2 edycje spotkania: wykład “Podróż ku dorosłości”- przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu seksualności człowieka, antykoncepcji oraz chorób przenoszonych drogą płciową. 
Warsztaty:  
– Antykoncepcja:
– Choroby weneryczne i inne:
– Higiena osobista w okresie dojrzewania:

5) 2 edycje spotkania: wykład “Bezpieczeństwo społeczne – dezinformacja i propaganda w sieci Internet” – zapoznanie młodzieży z manipulacją informacyjną w sieci Internet 
Warsztaty: 
– W sieci….bezpiecznie? – zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo osób i danych wrażliwych  w czasie kryzysu i zagrożenia wojennego.
– Mowa nienawiści, hejt (case study, debata).
– Prawda, półprawda i kłamstwo. Sposoby identyfikacji  – samodzielne identyfikowanie fake newsów w sieci i ich interpretacja. 

6) 2 edycje spotkania: wykład “Czujesz tak jak myślisz – ogarnij myśli i emocje” – dlaczego regulacja emocji jest ważna- co to jest regulacja emocji, jaka jest jej rola i neurobiologia. Celem wykładu jest rozpoznawanie i obalanie mitów na temat emocji oraz wprowadzenie do technik regulacji emocji. 
Warsztaty:  
– Emocje – Wypełnianie formularzy moje emocje, rozpoznawanie i rozkładanie na czynniki emocji. Poznanie czy emocja? – rozpoznawanie schematów emocjonalnych, normalizowanie emocji, dostrzeganie ich przejściowego charakteru. Techniki: tolerowanie mieszanych uczuć, posadowienia emocji, wspinaczka po drabinie znaczeń. Rozpoznawanie problematycznych reakcji na poczucie umniejszenia i wypracowanie bardziej adaptacyjnej strategii radzenia sobie z poczuciem umniejszenia. 
 – Moja SUPERMOC -uważność i spokój na co dzień   – obserwacja i opisywanie emocji, nieocenianie. Technika: skupienie na oddechu, skanowanie ciała, uważne jedzenie, uważna joga”. Wykorzystanie gier i zabaw mindfulness.Ćwiczenie uważnej akceptacji myśli i emocji. Technika kochającej życzliwości wobec siebie i innych. 

7) 2 edycje spotkania: wykład “Niebezpieczna integracja – uzależnienia od substancji i czynności młodzieży oraz niebezpiecznych trendów” – uświadomienie mechanizmu powstawania uzależnienia oraz jego konsekwencji zdrowotnych i społecznych. 
Warsztaty: 
– Uzależnienia – omówienie wzorów spożywania alkoholu, przeliczanie jednostek alkoholu- doświadczenie bycia pod wpływem alkoholu przy użyciu „narko i alko gogli”. Dyskusja: „Jak rozumiecie różnicę pomiędzy piciem bezpiecznym a ryzykownym i szkodliwym”. Wyrażanie za pomocą rysunku czym dla nich jest „Uzależnienie”. Sporządzenie pudełka utraty wartości w uzależnieniu – losowanie karteczek i omawianie strat. 
– Obraz ciała- kształtowanie pozytywnych postaw wobec wizerunku ciała i krytycznego myślenia wobec prezentowanych ideałów w mediach społecznościowych. Dyskusja na temat „Fakty i mity na temat internetowych diet oraz suplementów a wiedza naukowa”. Fast food i energetyki- a samopoczucie psychiczne i fizyczne. Pisanie listu do osoby z zaburzeniami odżywiania, omawianie roli monologu wewnętrznego i porównania do innych w akceptacji obrazu ciała. 

Zadanie 3. Seminarium podsumowujące


Cel projektu:

– promocja nauki, z naciskiem na nauki o zdrowiu, nauki o bezpieczeństwie wśród młodzieży szkolnej poprzez realizację 14 spotkań wykładowo-warsztatowych, skierowanych do minimum 700 uczniów szkół ponadpodstawowych,
– zwrócenie uwagi na przydatność badań oraz przekazanie ich w jak najbardziej zrozumiałej, atrakcyjnej formie, pozwalającej na wykorzystanie ich w codziennym życiu;
– budowanie pozycji uczelni, jako wiodącego ośrodka akademickiego w zakresie kształcenia i badań naukowych na potrzeby miasta i regionu oraz ośrodka wsparcia jednostek oświatowych w zakresie nauk o zdrowiu, nauk o bezpieczeństwie poprzez realizację założonych form wsparcia.

Zgłoszenie specialnych potrzeb

W przypadku specialnych potrzeb (wynikających ze stanu zdrowia), których spełnienie mogłoby ułatwić Państwu udział w seminarium/spotkaniach wykładowo-warsztatowych prosimy o kontakt z Pełnomocnikiem Rektora ds. osób ze szczególnymi potrzebami – Justyną Przyłęcką j.przylecka@uniwersytetkaliski.edu.pl lub telefonicznie tel. 880-849-223

Specjalne potrzeby można również zgłosić poprzez Formularze zgłoszeniowe udostępnione w projekcie.