Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II
Dofinansowanie: 95 635,00 PLN
Całkowita wartość: 106 278,22 PLN
Okres realizacji: 01.11.2023 – 31.12.2025.
Data podpisania umowy:
O projekcie
Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego realizuje projekt #zdrowi#młodzi#bezpieczni adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli i rodziców.
Projekt zakłada realizację 3 zadań:
Zadanie 1. Seminarium “Bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa – jako ważny element życia człowieka, jego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania”
Zadanie 2. Spotkania wykładowo-warsztatowe (14 spotkań) o tematyce:
1) 2 edycje spotkania: wykład “Bądź aktywny – bądź bezpieczny” – uczestnicy zapoznają się z zaleceniami dotyczącymi rekomendowanej aktywności fizycznej; Podstawowe zasady bezpiecznego rowerzysty i turysty górskiego. Jak bezpiecznie uprawiać aktywność fizyczną w górach i nad wodą.
Warsztaty:
– Bezpieczny w ruchu ulicznym i w górach – wybieramy ekwipunek rowerzysty, pakujemy się na wyprawę.
– Bezpieczny w wodzie – niezbędnik plażowicza i turysty wodnego.
– Pierwsza pomoc w najczęstszych urazach sportowych – ćwiczenia udzielania pomocy przedmedycznej.
2) 2 edycje spotkania: wykład “Akcja – ewakuacja! ” – przekazanie wiedzy odnośnie zagrożeń militarnych (ewakuacja do strefy bezpiecznej), zagrożeń pozamilitarnych (ewakuacja z budynku, z obiektu).
Warsztaty:
– Plecak ewakuacyjny i mapa – testowanie (z udziałem uczniów) sprzętu ewakuacyjnego i racjonalnego odżywiania się w sytuacji kryzysowej, zajęcia topograficzne z mapą i busolą.
– Samoobrona – obrona przed niebezpiecznym narzędziem, postepowanie w sytuacji zagrożenia przemocą fizyczną.
3) 2 edycje spotkania: wykład “Ty – oni. Prawa, obowiązki, potrzeby, odpowiedzialności poszczególnych członków „ludzkiego stada”” – zwiększenie świadomości na temat dynamiki grupowej oraz znaczenia empatii i wzajemnego szacunku w tworzeniu harmonijnych i efektywnych relacji interpersonalnych.
Warsztaty:
– Powiedz, CZEGO nie mówisz. Powiedz, JAK nie mówisz czyli Jak mówić, by się rozumieć?
– Gry, zabawy i ćwiczenia integracyjne rozwijające umiejętności skutecznej komunikacji międzyludzkiej oraz budowania poczucia bezpieczeństwa i zaufania w różnych grupach (społecznych, rówieśniczych).
4) 2 edycje spotkania: wykład “Podróż ku dorosłości”- przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu seksualności człowieka, antykoncepcji oraz chorób przenoszonych drogą płciową.
Warsztaty:
– Antykoncepcja:
– Choroby weneryczne i inne:
– Higiena osobista w okresie dojrzewania:
5) 2 edycje spotkania: wykład “Bezpieczeństwo społeczne – dezinformacja i propaganda w sieci Internet” – zapoznanie młodzieży z manipulacją informacyjną w sieci Internet
Warsztaty:
– W sieci….bezpiecznie? – zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo osób i danych wrażliwych w czasie kryzysu i zagrożenia wojennego.
– Mowa nienawiści, hejt (case study, debata).
– Prawda, półprawda i kłamstwo. Sposoby identyfikacji – samodzielne identyfikowanie fake newsów w sieci i ich interpretacja.
6) 2 edycje spotkania: wykład “Czujesz tak jak myślisz – ogarnij myśli i emocje” – dlaczego regulacja emocji jest ważna- co to jest regulacja emocji, jaka jest jej rola i neurobiologia. Celem wykładu jest rozpoznawanie i obalanie mitów na temat emocji oraz wprowadzenie do technik regulacji emocji.
Warsztaty:
– Emocje – Wypełnianie formularzy moje emocje, rozpoznawanie i rozkładanie na czynniki emocji. Poznanie czy emocja? – rozpoznawanie schematów emocjonalnych, normalizowanie emocji, dostrzeganie ich przejściowego charakteru. Techniki: tolerowanie mieszanych uczuć, posadowienia emocji, wspinaczka po drabinie znaczeń. Rozpoznawanie problematycznych reakcji na poczucie umniejszenia i wypracowanie bardziej adaptacyjnej strategii radzenia sobie z poczuciem umniejszenia.
– Moja SUPERMOC -uważność i spokój na co dzień – obserwacja i opisywanie emocji, nieocenianie. Technika: skupienie na oddechu, skanowanie ciała, uważne jedzenie, uważna joga”. Wykorzystanie gier i zabaw mindfulness.Ćwiczenie uważnej akceptacji myśli i emocji. Technika kochającej życzliwości wobec siebie i innych.
7) 2 edycje spotkania: wykład “Niebezpieczna integracja – uzależnienia od substancji i czynności młodzieży oraz niebezpiecznych trendów” – uświadomienie mechanizmu powstawania uzależnienia oraz jego konsekwencji zdrowotnych i społecznych.
Warsztaty:
– Uzależnienia – omówienie wzorów spożywania alkoholu, przeliczanie jednostek alkoholu- doświadczenie bycia pod wpływem alkoholu przy użyciu „narko i alko gogli”. Dyskusja: „Jak rozumiecie różnicę pomiędzy piciem bezpiecznym a ryzykownym i szkodliwym”. Wyrażanie za pomocą rysunku czym dla nich jest „Uzależnienie”. Sporządzenie pudełka utraty wartości w uzależnieniu – losowanie karteczek i omawianie strat.
– Obraz ciała- kształtowanie pozytywnych postaw wobec wizerunku ciała i krytycznego myślenia wobec prezentowanych ideałów w mediach społecznościowych. Dyskusja na temat „Fakty i mity na temat internetowych diet oraz suplementów a wiedza naukowa”. Fast food i energetyki- a samopoczucie psychiczne i fizyczne. Pisanie listu do osoby z zaburzeniami odżywiania, omawianie roli monologu wewnętrznego i porównania do innych w akceptacji obrazu ciała.
Zadanie 3. Seminarium podsumowujące
Cel projektu:
– promocja nauki, z naciskiem na nauki o zdrowiu, nauki o bezpieczeństwie wśród młodzieży szkolnej poprzez realizację 14 spotkań wykładowo-warsztatowych, skierowanych do minimum 700 uczniów szkół ponadpodstawowych,
– zwrócenie uwagi na przydatność badań oraz przekazanie ich w jak najbardziej zrozumiałej, atrakcyjnej formie, pozwalającej na wykorzystanie ich w codziennym życiu;
– budowanie pozycji uczelni, jako wiodącego ośrodka akademickiego w zakresie kształcenia i badań naukowych na potrzeby miasta i regionu oraz ośrodka wsparcia jednostek oświatowych w zakresie nauk o zdrowiu, nauk o bezpieczeństwie poprzez realizację założonych form wsparcia.
Zgłoszenie specialnych potrzeb
W przypadku specialnych potrzeb (wynikających ze stanu zdrowia), których spełnienie mogłoby ułatwić Państwu udział w seminarium/spotkaniach wykładowo-warsztatowych prosimy o kontakt z Pełnomocnikiem Rektora ds. osób ze szczególnymi potrzebami – Justyną Przyłęcką j.przylecka@uniwersytetkaliski.edu.pl lub telefonicznie tel. 880-849-223
Specjalne potrzeby można również zgłosić poprzez Formularze zgłoszeniowe udostępnione w projekcie.