• Polski
  • English
    • Contrast
    • Font

26 listopada członkowie Koła Naukowego „Lean & Quality” wzięli udział w wizycie studyjnej w fabryce Toyoty w Wałbrzychu. Wizycie o tyle istotnej, że realizowane w koncernie będącej prekursorem licznych narzędzi zarządzania jakością oraz koncepcji Lean Management.

Po krótkiej prelekcji prezentującej historię oraz charakterystykę przedsiębiorstwa, jak i główne filary stosowanego w nim modelu zarządzania, studenci mieli okazję zwiedzić fabrykę, zapoznając się z funkcjonowaniem linii produkcyjnych silników i skrzyń biegów.

Z oczywistych względów szczególnie istotne były stosowane na nich rozwiązania związane z koncepcją Lean Management. Zauważyć można było przykłady praktycznego zastosowania instrumentów poka-yoke, niwelujących powstawanie błędów, systemu kanban, wykorzystywanego do zarządzania przepływem materiałów, czy też metody Pięć S, zapewniającej utrzymywanie uporządkowanego i zoptymalizowanego stanowiska pracy. Na poszczególnych stanowiskach pracy zaobserwować i usłyszeć można było także funkcjonowanie systemu andon, będącego jednym z wyróżników koncepcji Lean Management na tle innych modeli zarządzania. Zakłada on bowiem zgłaszanie przez pracowników powstałych błędów – również własnych, co w innych koncepcjach zarządzania niejednokrotnie wiązać się może z negatywnymi dla niego konsekwencjami.

Studenci mieli również okazję do zapoznania się z wynikami funkcjonowania zakładowych kół jakości, zajmujących się wybranymi problemami organizacji.

Wizyta zakończyła się sesją pytań i odpowiedzi, w trakcie której pracownicy odpowiadali na pytania związane z różnymi obszarami działalności Toyoty, jej kulturą organizacyjną, stosowanymi przez nią technologiami i narzędziami zarządzania oraz problemami, z jakimi się ona boryka.