Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego znalazł się elitarnym gronie dziesięciu uczelni, które zostały zaproszone do bliskiej współpracy ze spółką Energa – Operator. Na pomocy porozumienia, m. in. na kaliskiej uczelni, będą kształceni specjaliści z zakresu transformacji energetycznej i cyfrowej.
Alians z uczelniami zlokalizowanymi na obszarze działania Energa-Operator jest odpowiedzią na wyzwania, jakie przed firmami z sektora energetycznego, jak i systemem edukacji stawia zachodząca w Polsce transformacja energetyczna, która wprowadza polską energetykę w erę cyfryzacji, automatyzacji i elastyczności.
Przechodząca dynamiczne zmiany branża potrzebuje dzisiaj nie tylko absolwentów kierunków związanych z tradycyjnie pojmowaną energetyką, ale także ekspertów z różnych obszarów m.in. rozwoju inteligentnych systemów dystrybucyjnych, cyfryzacji sieci, analizy dużej liczby danych, tworzenia modeli predykcyjnych, czy cyberbezpieczeństwa.
– Energa-Operator coraz bardziej przekształca się z firmy energetycznej w technologiczną, która potrzebuje nowych kompetencji. Podążając za najnowszymi globalnymi rozwiązaniami chcemy wzmocnić kompetencje kadry, dostosowując je do zmieniających się czasów i nowych wyzwań. Alians biznesu z nauką w zakresie kształcenia przyszłych kadr pozwoli nam pozyskać najlepszych specjalistów, uczelniom dostosować kierunki kształcenia do potrzeb rynku, a studentom i absolwentom znaleźć stabilne i atrakcyjne miejsce pracy – podkreśla dr Karolina Lipińska, wiceprezes Energa-Operator, inicjatorka porozumienia z uczelniami.
Celem porozumienia w sprawie kształcenia studentów w zakresie technicznych kompetencji przyszłości na potrzeby Energa-Operator jest przygotowanie specjalistów, którzy będą pracować m.in. w obszarach zarządzania majątkiem sieciowym, transformacji energetycznej, analizy danych, rozwoju systemów informatycznych i teleinformatycznych. W najbliższych latach spółka potrzebować będzie z jednej strony inżynierów energetyki, ekspertów środowiskowych i finansowych, do zarządzania projektami czy technologów, z drugiej – informatyków, analityków, automatyków i wielu innych wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Wykwalifikowana kadra rozumiejąca aktualne trendy w elektroenergetyce zapewni Energa-Operator sukces w realizacji największego w historii planu inwestycyjnego, na który spółka pozyskała ponad 7,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pozwoli to zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju i przyłączyć aż 9 GW źródeł odnawialnych. Cały plan inwestycyjny spółki do 2035 r. o wartości 40 mld zł zakłada 720 tys. zadań inwestycyjnych związanych z rozbudową, modernizacją i cyfryzacją sieci energetycznej w północnej i środkowej Polsce.
– Podpisywana umowa aliansu otwiera przed naszym Wydziałem Politechnicznym i prowadzonymi na nim kierunkami studiów pierwszego stopnia: elektrotechniką oraz informatyką wiele nowych możliwości, w tym zintensyfikowanie współpracy w zakresie realizacji prac dyplomowych inżynierskich z tematami opartymi na rzeczywistych problemach występujących w firmie zarówno w obszarze ściśle elektroenergetycznym, jak i powiązanych zagadnień inteligentnego zarządzania sieciami i dystrybucji energii, przewidywaniem obciążeń sieciowych, oferowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych, itp. Pozwoli też w większym zakresie na realizację praktyk zawodowych. Oczekujemy zawarcia na bazie umowy aliansu szczegółowego porozumienia, szczególnie wskazującego na możliwości realnej współpracy w zakresie osiągania przez studentów efektów uczenia się m.in. powiązanych z Techniką wysokich napięć i Cyfrowymi zabezpieczeniami w sieciach średniego i wysokiego napięcia – poprzez możliwość np. wizyt studyjnych w obiektach Energa Operator, poligonie wysokich napięć, laboratoriach wykonujących pomiary wysoko i średnio napięciowe (np. sprawdzanie sprawności i bezpieczeństwa odzieży i narzędzi ochronnych). W dalszej perspektywie uzgodnień dotyczących oczekiwań firmy względem kompetencji absolwentów i tym samym dostosowania programów studiów do aktualnych trendów i realiów elektroenergetyki, możliwości doposażenia laboratoriów uczelnianych i szerszej w tym zakresie współpracy. Istotna będzie również wymiana doświadczeń i współpraca w szerokim gronie uczelni zainteresowanych tymi samymi zagadnieniami i prowadzącymi w tym zakresie kierunki studiów. To oczywiście nie wszystko – myślę, że możne nas ograniczyć tylko nasza wyobraźnia – mówi Piotr Czarnywojtek, dziekan Wydziału Politechnicznego Uniwersytetu Kaliskiego.