• Polski
  • English
    • Contrast
    • Font

Jak rozpoznać fake newsy? Czym grozi mowa nienawiści? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na nas w sieci, a także w drodze ku dorosłości? To tylko niektóre tematy poruszone podczas kolejnych warsztatów, realizowanych przez Uniwersytet Kaliski w ramach projektu #młodzi#zdrowi#bezpieczni. 20 marca gościliśmy młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka oraz Zespołu Szkół Zawodowych im. Zesłańców Sybiru w Kaliszu.

Skoro mowa o bezpieczeństwie, to również w kontekście zdrowia, dlatego nasi eksperci zabrali młodzież z Zespołu Szkół Zawodowych w bezpieczną podróż ku dorosłości.

Dorastanie może być bardzo  trudnym czasem. Mogą mu towarzyszyć huśtawki nastrojów, impulsywne decyzje, trudności w relacjach oraz inne emocjonalne kłopoty. Dojrzewanie fizyczne nie zawsze nadąża za dojrzewaniem emocjonalnym, społecznym oraz psychoseksualnym – mówi dr Irena Galewska, która przygotowała dla uczniów wykład na temat dojrzałości psychoseksualnej. – Jest ona jednym z elementów dojrzałości całej osobowości i zawiera w sobie kilka cech, takich jak: zdolność do nawiązywania trwałych więzi uczuciowych z drugą osobą, wspólnoty psychicznej, przyjaźni i współpracy, samoświadomość płci, seksu oraz zbudowanie swej męskości – kobiecości, a równocześnie odpowiednie działanie, aby być bezpiecznym.

Dlatego część warsztatową poświęcono antykoncepcji, chorobom przenoszonych drogą płciową oraz higienie osobistej. Zajęcia przygotowane przez pracowników Wydziału Medycznego i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Kaliskiego, odbyły się  w Collegium Medicum przy ul. Kaszubskiej.

Równolegle w Domu Studenta Bulionik przy ul. Łódzkiej trwał panel dydaktyczny poświęcony manipulacji informacyjnej w sieci. W wykładach i warsztatach, które poprowadzili pracownicy Wydziału Nauk Społecznych – Instytutu Nauk o Bezpieczeństwie Uniwersytetu Kaliskiego, wzięli udział uczniowie „Asnyka”. Wykład  pt. „Bezpieczeństwo społeczne – dezinformacja i propaganda w sieci Internet”, wygłosił prof. dr hab. Piotr Dela.

To temat, który nabiera szczególnego znaczenia w dobie masowej cyfryzacji i powszechnego dostępu do informacji. Dezinformacja, czyli celowe wprowadzanie w błąd społeczeństwa poprzez fałszywe lub zmanipulowane treści, stanowi poważne zagrożenie dla stabilności społecznej, demokracji i bezpieczeństwa publicznego. Propaganda natomiast jest narzędziem wykorzystywanym do kształtowania opinii publicznej w sposób jednostronny, często ukierunkowany na realizację określonych celów politycznych, ekonomicznych czy ideologicznych. Dlatego niezwykle istotne jest edukowanie młodych ludzi w zakresie identyfikowania fałszywych wiadomości, rozpoznawania technik manipulacyjnych oraz świadomego korzystania z internetu – mówi prof. Dela.

W zrozumieniu mechanizmów szerzenia dezinformacji miały pomóc warsztaty, których celem było także dostarczenie młodzieży narzędzi i metod umożliwiających jej skuteczną identyfikację.

Poprzez praktyczne ćwiczenia, analizę studiów przypadków oraz dyskusje uczestnicy zajęć zdobyli umiejętności niezbędne do samodzielnej oceny wiarygodności informacji i ochrony przed propagandą – mówi dr hab. inż. Waldemar Scheffs, prof. Uniwersytetu Kaliskiego, który poprowadził zajęcia z młodzieżą.

Z kolei dr Zofia Marciniak poświęciła swój panel hejtowi i mowie nienawiści, które są coraz większym problemem w przestrzeni cyfrowej, dotykając zarówno jednostki, jak i całe grupy społeczne.

W ramach warsztatów uczestnicy poznali mechanizmy powstawania mowy nienawiści oraz sposoby jej eskalacji. Omówione zostały psychologiczne i społeczne konsekwencje cyberprzemocy, zarówno dla jej ofiar, jak i sprawców. Uczestnicy dowiedzieli się, jak rozpoznawać mowę nienawiści, jakie są jej prawne konsekwencje oraz w jaki sposób można skutecznie przeciwdziałać agresji w sieci – mówi  dr Zofia Marciniak.

Wcześniej, tj. 13 marca w zajęciach poświęconych tej samej tematyce wzięli udział uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie.

Projekt #młodzi#zdrowi#bezpieczni jest realizowany przez uczelnię od ubiegłego roku i obejmuje tematykę zdrowia psychicznego młodzieży oraz szeroko rozumianego bezpieczeństwa. W sumie weźmie w nim udział co najmniej 700 uczniów szkół ponadpodstawowych z regionu.

Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.