• Polski
  • English
    • Contrast
    • Font

Nagrodzenie popularyzatorów nauki, niezwykle interesujący wykład, debata na temat edukacji i szkolnictwa wyższego w XXI wieku, wreszcie pokaz artystyczny malowania piaskiem i koncert zespołu ,,Albo i nie” – tak wyglądała gala otwarcia Kaliskiego Festiwalu Nauki, która odbyła się w czwartek w Collegium Oecologicum Uniwersytetu Kaliskiego.

Festiwal będzie trwał do soboty i jest wspólnym dziełem Uniwersytetu Kaliskiego miasta Kalisza oraz stowarzyszenia ,,Nauka z Kulturą”, a honorowy patronat sprawują nad nim Prezydent Miasta Kalisza, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Wielkopolski Kurator Oświaty.

– Pragnę państwa powitać bardzo serdecznie na Kaliskim Festiwalu Nauki – powiedział otwierając galę rektor Uniwersytetu Kaliskiego, prof. Andrzej Wojtyła. – Dziękuję prezydentowi Kalisza, że nam zaufał już kolejny raz i że festiwal nauki opiera się w głównej mierze na naszej uczelni. Wiem, że cieszy się on ogromnym zainteresowaniem, ponieważ w ubiegłym tygodniu zarejestrowało się ponad 5 tys. uczestników. Życzę wszystkim doskonałej zabawy, a także owocnych dyskusji i przede wszystkim zaprzyjaźnienia się z nauką.

– Czuję ogromną radość i dumę, że tak wyjątkowe wydarzenie, odbywa się w naszym mieście – dodał wiceprezydent Kalisza Grzegorz Kulawinek. – Kilka lat temu rektor uczelni uwierzył w ten projekt, który obecnie wyszedł daleko poza kaliską edukację – dość powiedzieć, że w tegorocznej edycji festiwalu, weźmie udział ponad 140 wystawców i przyjęliśmy ponad 6 tys. zgłoszeń. Cieszę się, że w ciągu trzech dni możemy pokazać, że edukacja i nauka może inspirować, porywać, i że jest ciekawa. Przy okazji dziękuję wszystkim sponsorom i partnerom naszego wydarzenia.

Podczas gali nagrodzeni zostali laureaci konkurów, organizowanych w ramach Kaliskiego Festiwalu Nauki. Kornelia Bryja z Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim okazała się najlepsza w konkursie na motyw graficzny festiwalu. Ze względu na niezwykle wysoki poziom nadesłanych prac, jury postanowiło przyznać również w tej kategorii wyróżnienie i nagrodziło Agnieszkę Raszewską z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Kaliszu. W konkursie ,,Fajny upcykling”, którego uczestnicy mieli stworzyć użyteczny przedmiot, bądź artystyczna instalację z materiałów odpadowych, najlepsza okazała się Zofia Puc. Z kolei nagrody w konkursie ,,LabO”, którego celem było wyróżnienie osób, popularyzujących naukę, laureatami zostali: w kategorii wykładowca – Karolina Beton – Mysur, w kategorii nauczyciel – Paweł Sobczak, w kategorii uczeń/student – Antoni Ciesielski, w kategorii osoba prywatna – Nina Mazurewicz, a w kategorii instytucja – Stowarzyszenie Mercury.

Symboliczne podziękowania otrzymali również partnerzy i sponsorzy wydarzenia: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kaliszu, Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski, Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza i Wielkopolski Klaser Lotniczy oraz Infomat, Deko, Akademia Matematyki, Skalmex, Starostwo Powiatowe w Kaliszu i Starostwo Powiatowe w Pleszewie.

Oczywiście inauguracja Kaliskiego Festiwalu Nauki nie mogłaby się odbyć bez wykładu – tym razem do jego wygłoszenia zaproszony został Rafał Żak, autora wielu książek, który w sposób wyjątkowy popularyzuje naukę, wskazując jak badania naukowe mogą kształtować myślenie i działanie człowieka. Prelegent w sposób niezwykły wskazał na istotę nauki, przywołując przykłady wybitnych naukowców i badaczy, a po zakończeniu wykładu, otrzymał burzę oklasków.

Kolejnym istotnym punktem programu była debata na temat przyszłości edukacji i szkolnictwa wyższego. – W świecie, który zmienia się w zawrotnym tempie, zachodzi konieczność dostosowania systemu edukacji do wyzwań współczesnych czasów. Nauczanie, to nie tylko umiejętność przekazywania wiedzy. To również kreatywność i rozwijanie kompetencji, które pozwolą odnaleźć się na rynku pracy i funkcjonować w społeczeństwie. Porozmawiamy więc o edukacji i szkolnictwie na miarę XXI wieku, a więc zacznę od kreatywności i rozwoju. Jak szkoły i uczelnie mogą wspierać i rozwijać potencjał uczniów? – zapytał prowadzący debatę dr Łukasz Mikołajczyk, nauczyciel i wykładowca reprezentujący Instytut Nauk o Bezpieczeństwie Uniwersytetu Kaliskiego.
– Na kreatywność wpływa dzisiaj wiele czynników, m. in. rozwój sztucznej inteligencji, zmiany ekonomiczne, innowacje, a nawet zmiany klimatu – powiedział wiceprezydent Kalisza Grzegorz Kulawinek. – Zastanawiam się jednak, czy polski system edukacji jest sprzymierzeńcem kreatywności. Będąc przez wiele lat nauczycielem, zauważyłem, że mamy duży problem. Nie lubi się kreatywnych dzieci, młodzieży, osób wychodzących poza schemat działalności. Nie jestem pewien, czy system oceniania uczniów jest właściwy. Myślę, że powinniśmy się zastanowić, czy jesteśmy w stanie wzbudzić kreatywność w młodym człowieku, skoro chcemy go oceniać, a tym samym nie dajemy mu szansy na błędy, żeby mógł czegoś doświadczyć. Uważam, że rozmowę o pobudzeniu kreatywności powinniśmy zacząć od końca, a więc od sposobu oceniania uczniów.

– Żeby rozwijać kreatywność u dziecka musimy zidentyfikować jego zdolności, a później rozwijać je w tym kierunku – odpowiedział prof. Andrzej Wojtyła. – Posłużę się przykładem mojej córki, która wybrała szkołę średnią w USA. Zanim jednak przystąpiła do nauki, została poddana 3-dniowemu testowi, który miał wskazać, w jakim kierunku jest uzdolniona. Okazało się, że ma talent plastyczny i tym sposobem trafiła do klasy artystycznej. Wygrywała konkursy i otrzymała zaproszenie do studiowania w Pensylwanii, na prestiżowej uczelni, kształcącej artystów. Właśnie wtedy okazało się, że była uzdolniona w tym kierunku już wcześniej i że koleżankom i kolegom przygotowywała prace na plastykę. Niestety, w naszym systemie edukacji, nie stosujemy takiego rozwiązania, o czym przekonuję się często, podczas rozmów ze studentami. Przy okazji chciałem dodać, iż nie uważam, że ocenianie jest niekorzystne dla ucznia. Obiektywne kryteria oceny są potrzebne, one uczą pokory i systematyczności. A weryfikacja efektów kształcenia prędzej, czy później dotknie młodego człowieka. Dlatego im wcześniej będzie się do tego przyzwyczajał, tym lepiej.

– Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego realizuje wiele ciekawych projektów, które pobudzają kreatywność – przyznał Czesław Kruczek, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Nauki Urzędu Marszałkowskiego. – Były one skierowane na cyfryzację, kształcenie zawodowe, a obecnie realizujemy duży projekt, dzięki któremu monitorujemy szkolnictwo zawodowego i kładziemy nacisk na uczenie się przez całe życie. To obszar, który z każdym rokiem będzie zyskiwał na znaczeniu.

– Z mojego doświadczenia wynika, że w rozwijaniu kreatywności młodych ludzi pomaga wsparcie dorosłych – przyznał z kolei ks. Adam Kraska, dyrektor Technikum im. Św. Józefa w Kaliszu. – Mówi się, że do 14 roku życia wychowujemy dziecko, a później powinniśmy mu towarzyszyć. Często żyjemy w przeświadczeniu, że uczniowie są młodzi, zatem niewiele wiedzą i powinni nas jedynie słuchać. A tak nie jest.

– Ani profesorowie, ani nauczyciele nie powinni narzekać, ponieważ z badań wynika, że zarówno wykładowca akademicki, a także nauczyciel, to prestiżowe zawody – powiedział z kolei prof. Wojtyła.

– Tak, ale skończyły się czasy, kiedy prestiż nauczyciela pochodził niejako z urzędu. Mój kolega, nauczyciel, powiedział kiedyś: sami musimy budować prestiż, wstając rano i ostro zasuwając w pracy – dodał ks. Adam Kraska.

– Wykonując zawód nauczyciela, który daje dużo satysfakcji, mamy świadomość wpływania na drugiego człowieka i jego losy. Można powiedzieć, że zabieramy ucznia w podróż, a jeśli on nam w niej towarzyszy, jest to źródłem satysfakcji. Trzeba jednak pamiętać, że dzisiaj wykonywanie zawodu nauczyciela niesie inne oczekiwania – powinniśmy w uczniach wykształcić umiejętność poruszania się we współczesnym świecie i wskazywania im nowych ścieżek, dróg – uzupełnił dyrektor Czesław Kruczek.

– Zgadzam się, że jeśli chodzi o prestiż zawodu nauczyciela nie jest najgorzej, ale chcę zwrócić uwagę na jedną niepokojącą kwestię – czy widzieliście państwo w mediach szereg artykułów, czy programów o surperbelfrach? Takie informacje pojawiają się sporadycznie, w przeciwieństwie do materiałów o wydarzeniach skandalicznych. Nauczyciele nie są bohaterami materiałów prasowych, gdy ciężko pracują i odnoszą sukcesy, ale np. gdy strajkują. Tę niekorzystną tendencję powinniśmy zmieniać – dodał wiceprezydent – Grzegorz Kulawinek.

– Nauczanie to nie zawód, to pasja. Trzeba podziękować wszystkim nauczycielom i wykładowcom za to, co robią na co dzień. Dzisiejsza debata pokazała, że tematów do rozmów w tym zakresie mamy mnóstwo, dlatego już dzisiaj obiecuję, że będziemy kontynuować naszą rozmowę za rok, podczas kolejnego Kaliskiego Festiwalu Nauki – powiedział na zakończenie, moderujący debatę dr Łukasz Mikołajczyk.

Podczas gali przerywniki muzyczne zapewniał zespół ,,Albo i nie”, natomiast prawdziwą gwiazdą wydarzenia była Magdalena Suszek – Bąk, która przygotowała pokaz artystyczny ,,Magia piasku”. Artystka – doktorantka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, rysując piaskiem, zabrała uczestników gali w wyjątkową podróż, inspirowaną historią nauki i edukacji.

Kaliski Festiwal Nauki jest dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki II.