W poniedziałek Wiceprezydent Kalisza Mateusz Podsadny spotkał się z kierownikami Katedr – dr Katarzyną Mikurendą i dr. inż. Leszkiem Szczupakiem – aby omówić wyniki projektu prowadzonego przez pracowników Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Kaliskiego oraz przedyskutować kierunki dalszej współpracy.
W pierwszej połowie 2024 roku zespoły z Katedry Logistyki i Transportu oraz Katedry Badań Społecznych i Komunikacji, działając na zlecenie Miasta Kalisza i we współpracy z Public Transport Consulting, przeprowadziły szeroko zakrojone badania dotyczące funkcjonowania lokalnej komunikacji miejskiej. Analiza ankiet, danych przewozowych oraz wyniki modelowania ruchu pozwoliły wskazać najważniejsze problemy: niewystarczającą efektywność wybranych linii, niedopasowanie tras do faktycznych potrzeb mieszkańców oraz braki w spójności i koordynacji kursów.
Uzyskane wyniki stały się podstawą do opracowania nowego rozkładu jazdy Kaliskich Linii Autobusowych, obowiązującego od 1 lipca 2025 r. Zgodnie z rekomendacjami ekspertów z Uniwersytetu Kaliskiego zmieniono przebieg części tras, aby ułatwić dojazd do szkół, skrócić czas podróży z rejonów Sulisławic i Piwonic oraz poprawić dostępność komunikacji porannej w weekendy. Usprawniono obsługę okolic szpitali i dodano przystanki w miejscach, gdzie ich brakowało. Wprowadzono także zmiany poprawiające organizację kursów – zwiększono koordynację pomiędzy liniami, ograniczono puste przebiegi i ułatwiono przesiadki, a trasy dostosowano również do nowych wymogów BHP, zapewniając kierowcom dostęp do zaplecza socjalnego.
Zlecenie badań Uniwersytetowi Kaliskiemu było decyzją opartą na doświadczeniu uczelni – dorobek naukowców w obszarze logistyki, transportu miejskiego, zrównoważonej mobilności i jakości życia w mieście jest dobrze rozpoznawalny zarówno w środowisku naukowym, jak i samorządowym. Zespół badawczy miał już doświadczenie w analizie popytu pasażerskiego, symulacjach tras, ocenie kosztów operacyjnych czy badaniach nad wpływem transportu na środowisko. Wyniki prac po raz kolejny pokazały praktyczną wartość nauki, przyczyniając się do realnych usprawnień w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców. Zmiany przyniosły także korzyści Miastu Kalisz i Kaliskim Liniom Autobusowym – optymalizacja tras i rezygnacja z najmniej rentownych połączeń pozwoliły obniżyć koszty operacyjne i racjonalniej wykorzystywać budżet.

fot. Katarzyna Ciupek, Kancelaria Prezydenta Miasta Kalisza
W projekt aktywnie włączyli się również studenci zrzeszeni w kołach naukowych „Sondaż” i „Terminal”. Prowadzili badania terenowe, uczestniczyli w analizach popytu i przygotowywaniu wariantów układu linii. Dzięki temu badania zyskały na szczegółowości, a studenci zdobyli cenne doświadczenia związane z projektowaniem systemów transportowych i analizą rynku, co zwiększyło ich świadomość praktycznego znaczenia badań naukowych dla rozwoju miasta.
Zaangażowanie pracowników Uniwersytetu Kaliskiego w realizację projektu umacnia wizerunek uczelni jako partnera aktywnie wspierającego rozwój Kalisza oraz buduje pozytywny model współpracy między środowiskiem akademickim a lokalnym samorządem.

